سئو چیست و چرا از نان شب برای کسب و کار ها واجب تر است؟!

0

دیجیتال مارکتینگ شامل زیرساخه های گوناگونی میشود که هرکدام مفاهیم خود را دارند. در مقاله قصد دارم تا به بررسی سئو و اینکه سئو چیست بپردازم. در ادامه همراه باشید.

بازاریابی اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ شامل مفهوم های متعدد و ابزارهای گوناگونی مثل طراحی سایت و اپلیکیشن که پایه ای ترین کار در بازاریابی دیجیتال است، تبلیغات آنلاین، فعالیت در شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ و البته بازاریابی از طریق موتورهای جستجو یا همان سئو اشاره کرد. Search Engine Optimization یا SEO Marketing به نسبت سایر ابزار ها بسیار کارآمد و بهتر است.

سئو چیست و صبوری در سئو!

اکثر روش های دیجیتال مارکتینگ مثل ایمیل مارکتینگ تا زمانی که برای آنها خرج کنید یعنی از آنها استفاده کنید برای شما ارزش داشته و جواب میدهند، اما به محض متوقف شدن فعالیت ها با افت شدید رو به رو شده و باعث از دست رفتن مشتری و مخاطب می شود. ولی بازاریابی محتوایی و سئو برای کسب و کار ارزش افزوده ای پایدار ایجاد میکنند که حتی پس از متوقف کردن فعالیت های خود تا مدت ها برای شما سودآور خواهند بود.

موفقیت در سئو نیاز به تلاش و زمان دارد و یک شبه نمیتوان به آن رسید، اما دست یافتن به آن باعث پایداری زیاد است چرا که تا مدت ها به یکی از مجاری (مجرا : گذرگاه) مهم برای بازاریابی تبدیل خواهد شد. برای رسیدن به این نقطه باید استانداردهای سئو را به درستی بشناسیم، در ادامه مهمترین فعالیت هایی که برای موفقیت در سئو باید انجام دهیم را با هم مرور خواهیم کرد.

چرا سئو سایت برای کسب و کارها باید مهم باشد؟

  • در هر ثانیه ۶۳۰۰۰ جستجو در موتور جستجوی گوگل انجام میشود.
  • ۶۱ درصد از کسب و کارهای دنیا، سئو و بازاریابی محتوا را مهم ترین راه درآمدی خود میدانند.
  • به طور متوسط ۴۱ درصد از هزینه های بازاریابی در شرکت های بزرگ در فضای آنلاین خرج میشود.
  • ۴۶ درصد از جستجوها در گوگل به کسب و کارهای محلی اختصاص دارد.
  • نرخ تبدیل به مشتری بالا و هزینه سئو پایین تری نسبت به روش های دیگر دارد.

بهترین راه برای یادگیری سئو چیست ؟

سئو یک علم کاملا تجربی است چرا که برای دستیابی به بهترین نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو باید از الگوریتم های آنها باخبر باشید که اصولا الگوریتم ها جزو اسناد سری به حساب می آیند اما مطالعه نقطه نظرات متخصصین در پاسخ به سوال سئو چیست مجموعه ای از اطلاعات و داده های تخصصی را در اختیار ما قرار میدهد ولی نتیجه گیری از آن و دستیابی به یک استراتژی کاربردی کمی پیچیده بنظر میرسد.

با یک نگاهِ جامع میتوان گفت برای تعیین رتبه یک صفحه در نتایج جستجو بیش از ۵۰۰ فاکتور مختلف توسط ربات های گوگل بررسی میشوند. ولی اگر کمی دقیق تر نگاه کنیم میتوان این موارد را در ۵ دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از سئو تکنیکال، استراتژی، تولید محتوا، لینک سازی و آنالیز و برنامه ریزی.

سئو چیست

۱- سئو تکنیکال، سایت شما تحت تاثیر است…

مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتور برای موفقیت یک سایت توجه به استانداردهای سئو هنگام طراحی و کدنویسی آن است. گوگل برای درک محتوای صفحه باید پیش از هر چیز به آنها دسترسی داشته باشد و این نحوه دسترسی وابستگی مستقیم به ساختار سایت شما و نحوه کدنویسی آن خواهد داشت.

این موارد شامل :

  • رعایت استانداردهای HTML هنگام کدنویسی
  • بهینه سازی سایت برای موبایل
  • افزایش سرعت صفحات، نشانه گذاری استاندارد (Schema)

را میتوان از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در سئو دانست.

۲- استراتژی سئو و برنامه ریزی صحیح و درست

برای شروع به سئو نیاز به یک استراتژی برای شروع کارهستید. چه بخواهید و چه نخواهید استراتژی از کوچک ترین تا بزرگترین کارهاییکه در سایت خود انجام میدهید تاثیرخودش را می گذارد.

استراتژی که ما باید در سئو در نظر بگیریم ، براساس شناخت ما از مخاطب و تحلیل رقبا شکل میگیرد. براساس موضوعات هدف خود و ادبیات کاربران عبارات کلیدی هدف را شناسایی میکنیم و با توجه به وضعیت رقبای خود و نقاط ظعف و قوت آنها یک برنامه ی اجرایی برای هدف گذاری و تولید محتوا در نظر میگریم.

۳- تولید محتوا یک نوع ارش آفرینی جدید در فضای آنلاین

پس از آنکه صفحات شما در دسترس گوگل قرار گرفت، محتوای آن بررسی شده و موضوع صفحه تعیین میگردد. نگارش محتوا علاوه بر توجه به مخاطب نیازمند شناخت دقیق از الگوریتم های گوگل برای بررسی و درک آن است. سایت های بسیاری وجود دارند که صفحات آنها مملو از محتوای غنی و ارزشمند است ولی به دلیل عدم شناخت از این الگوریتم ها موفقیتی در سئو کسب نمیکنند.

مواردی که باید درهنگام تولید محتوا رعایت کنیم :

  • رعایت استانداردهای نگارشی
  • توجه به مفهوم کلیدی به جای کلمه کلیدی
  • استفاده از عبارات هم خانواده و توصیفی
  • استفاده صحیح از تگ های هدینگ
  • پاسخ گویی به سوالات کاربران

۴- لینک سازی ، گرفتن تاییدیه برای رشد

کیفیت محتوا و ساختار استاندارد باعث میشود که گوگل محتوای شما را به درستی درک کند و دربسیاری از پروژه های سئویی میزان رقابت آنچنان بالا نیست و رعایت نکات ساده می تواند وبسایت را در نتایج مد نظر بالا بیاورد.

لینک سازی در سئو به دو بخش اصلی داخلی و خارجی تقسیم میشود. لینک سازی داخلی به گوگل کمک می کند که درک درستی از ساختار سایت و ارتباط موضوعی صفحات داشته باشد و لینک سازی خارجی ارزش و اعتبار هر صفحه را در فضای اینترنت برایش مشخص می کند.

شناخت و پیاده سازی استراتژی های لینک سازی به ما کمک میکند که در رقابت های پیچیده تر نیز شانس موفقیت بالایی داشته باشیم.

۵- سئو یک فرآیند پویا و همیشه در حال تغییر !

دیجیتال مارکتینگ علم آنالیز داده هاست و باید برای موفقیت درآن تحلیل داشت. ما در سئو تلاش میکنیم که نتایج به دست امده از ۴ مرحله قبلی را تحلیل و بررسی کرده و با استفاده از اطلاعات آمادی که گوگل به ما از طریق گوگل وبمستر (سیستم انالیز دقیق جایگاه کلمات کلیدی و بررسی فنی سایت از دید گوگل) استراتژی خود را بهینه تر کنیم.

تعریف سئو از زبان متخصصین جهانی

بررسی نظرات متخصصین این فضا کمک می کند تا بتوانیم از تجارب دیگران در جهت بهتر کردن سئوی سایت خود و کسب و کارمان استفاده کنیم.

Brian Dean (مدیر سایت Backlinko)

سئو فراتر از یک تعریف ساده است

اگر شما محتوای ارزشمند تولید کنید دیگران از آن استقبال میکنند و احتمالا به سایت شما لینک میدهند و همین کار موجب میشود جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کنید.

آیا سئو یعنی تولید محتوا؟ مسلما نه، ولی بخش مهمی از آن به محتوا مربوط میشود.

اگر تجربه کاربری در سایت شما بد باشد و کاربران بلافاصله پس از ورود به صفحه از آن خارج شوند. الگوریتم رنک برین کاری میکند که جایگاه خود را در نتایج جستجو از دست بدهید.

سئو چیست ؟یعنی تجربه کاربری؟ نه! ولی اگر به دنبال جایگاه مناسبی هستید باید به آن توجه کنید.

تصور کنید که در زمینه کاری خود به یک برند معتبر و شناخته شده تبدیل شده اید. به واسطه همین شناخت افراد زیادی نام شما را در گوگل جستجو میکنند یا سایت های معتبر خبری در مورد شما مینویسند. این اتفاق تاثیر بسیار مثبتی در سئو سایت شما خواهد داشت.

آیا برندینگ بهترین راه برای موفقیت در سئو است؟ باز هم نه، ولی یکی از بهترین روش های رشد در سئو محسوب میشود.

در نهایت باید بگوییم که سئو یعنی هر چیزی که به شما کمک میکند جایگاه بهتری در نتایج جستجو داشته باشید. همه تکنیک هایی که در گذشته یاد گرفتید را استفاده کنید ولی در نظر داشته باشید که برندینگ، تجربه کاربری، طراحی زیبا و رعایت استانداردهای نگارشی را دست کم نگیرید.

Matthew Barby (یکی از اعضای تیم سایت هاب اسپات)

سئو یعنی رفع نیاز جستجوگر

سئو یعنی تولید محتوای با کیفیت که به بهترین شکل نیاز افرادی که جستجو میکنند را برطرف کند.

این محتوا میتواند در پلت فرم های مختلف جستجو موفق باشد. هدف ما فقط کسب جایگاه در گوگل نیست بلکه پاسخ به نیاز مخاطبینی است که از مجراهای مختلفی به دنبال جواب خود هستند.

Andrew Cock‐Starkey (مشاور سئو)

سئو ترکیبی مساوی از هنر و دانش است

به شما کمک میکند تا سوالاتی که مشتریان و مخاطبان دارند را شناسایی کرده و اگر قادر به پاسخ گویی هستید بهترین جواب را در اختیارشان قرار دهید.

از کجا بفهمیم که بهترین جواب را به سوال کاربر داده ایم؟ با توجه به جایگاهی که در نتایج جستجو کسب کردیم و تعداد بازدیدکنندگانی که به سایت ما مراجعه میکنند میفهمیم که پاسخ ما برای آنها مفید و کاربردی بوده است.

Britney Muller ( سئو کار و معمار محتوای شرکت MOZ)

سئو یعنی از داده های خام گوگل برای خودتان غذا بپزید!

از آن جایی که گوگل شرکتی است که بر اساس الگوریتم های هوشمند خود، یک رتبه و جایگاه برای سایت ها در نظر میگیرد، این کاملاً طبیعی است که توصیه های گوگل را مبنای کار خود قرار دهید.

اما واقعیت این است که اطلاعاتی که گوگل به ما میدهد در بیشتر موارد، مانند مواد خامی هستند که برای پختن غذا به آن ها نیاز دارید؛ در اینجا به یک آشپز ماهر نیاز دارید تا از این مواد اولیه یک غذای خوشمزه درست کند.

به عبارت دیگر، علاوه بر اطلاعات گوگل، باید خودتان وارد عمل شوید و طی آنالیز و بررسی بازخورد هایی که از بهینه سازی های داخلی و خارجی سایت خود میگیرید، روند بهبود جایگاه خود را هر روز بیشتر و قوی تر کنید.

یک کارشناس سئو با علم و دانشی که در زمینه تحلیل داده های موجود در ابزارهایی همچون Search Console و گوگل آنالیتیکس دارد، میتواند به بهترین شکل از کلمات کلیدی طولانی و ارزشمند استفاده کند. این یعنی شما و گوگل در حال کار متقابل با یکدیگر هستید تا بهترین نتیجه (غذا) را به کاربر برسانید.

در اولین مقاله از آموزش سئو سعی کردم تا شما را با سئو چیست بیشتر آشنا کنم. اگر در زمینه سئو سوالی دارید بپرسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.