اختلال باعث افزایش استفاده از فیلترشکن می شود

در چند ماه اخیر شاهد اختلال در ساعت هایی در سایت ها و یا اپلیکیشن های خارجی بوده ایم که در ساعتهایی در برخی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت دیده میشد.

برخی از کاربران و یا حتی مدیران سازمان های نظارتی بر این باورند که این اختلال ها باعث می شود کاربران از این سایتهای خارجی کمتر استفاده می کنند اما واقعیت این است که این کار باعث استفاده بیشتر از فیلترشکن می شود چرا که کاربر برای رفع نیاز خود ابزاری فراگیر و رایگان به نام فیلترشکن در دست دارد.

فیلترشکن ها را عملا نمی توان از کار انداخت مگر با قطع کامل اینترنت بین المللی که تقریبا این کار ممکن نیست چرا که سرورهای سایت های ایرانی برای استفاده از ابزارهای مدیریت سرورشان ب دسترسی اینترنتی نیازمند هستند و همین بخش باعث به وجود آمدن نسل جدید فیلترشکن ها می شود. پس هیچ راه فیلترینگی وجود ندارد و اختلال نیز باعث استفاده بیشتر از فیلترشکن می شود.

اما راهکار چیست ؟

مدیران فضای مجازی ایران باید بیشتر از فعالان این حوزه استفاده کنند. کمتر همایش یا جلسه ای را می بینید که فعالان بازار آنلاین ایران در آن حضور داشته باشند در صورتی که مشکل فضای مجازی تنها به دست همین افراد رفع می شود و هیچ مدیر دولتی نمی تواند با فرمان فیلترینگ یا اختلال این بازار را مدیریت یا محدود نماید. برای مثال کلاب هاوس و یوتیوب در حال استفاده عمومی است و هیچ فیلترینگ یا اختلالی نتوانسته رشد این دو پلتفرم خارجی را محدود کند.

راه ندازی سایت ها و اپلیکیشن های مشابه خارجی شاید راه خوبی باشد اما کافی نیست. بگذارید با چند سوال از شما مشخص کنم که چرا مردم از شبکه های اجتماعی داخلی استفاده نمی کنند و اینستاگرام را ترجیح می دهند.

چند نفر از بازیگران ، فوتبالیست ها و یا مدیران دولتی در شبکه های اجتماعی ایرانی مثل روبیکا پیج فعال دارند؟

روابط عمومی کدام سازمان یا وزارت خانه ای در پلتفرم های ایرانی حاضر است هر روز پاسخگو باشد ؟

چند تیم تولید محتوا تخصصی فقط برای شبکه های اجتماعی داخلی فعالیت می کنند و محتوای آنها در شبکه های خارجی کمتر دیده می شود ؟

شاید بتوان برای گزینه آخر فقط آپارات را مثال زد که در این زمینه موفقیت خوبی داشت و به همین دلیل پرمخاطب ترین سایت ایران نیز شده است. اما مدیران ما بجای حمایت از نمونه های موفق و بها دادن به همان راه کار به روش هایی که سال هاست شکست خورده اند را ادامه می دهند و هر بار بودجه عمومی مردم را صرف فیلترینگ و روش های بی اثر می کنند و در نهایت شکست می خورند. مدیرانی که خواسته و ناخواسته حق الناس گردنشان است چرا که با بی توجهی به هشدارهای فعالان فضای مجازی و بدون دانش در حال نابود سازی سرمایه های ملی هستند.

من به مدیران دولتی و سازمان های نظارتی بر فضای مجازی پیشنهاد می کنم هر ماه یا هر فصل یک رویداد یا همایش عمومی داشته باشید و از فعالان فضای مجازی دعوت کنید و به آنها مجال صحبت دهید و از آنها حمایت کنید تا بتوانیم با هزینه و سرمایه کمتر فضای مجازی را مدیریت و بهبود دهیم. قطعا فعالان این حوزه از بهبود این فضا سود برده و خوشحال خواهند برد و برای نهادهای حاکمیتی نیز می توانند به اهداف خود برسند.

بازی برد بردی که هر چه زودتر باید شروع شود تا دشمنان کشور و نظام نتوانند دیگر از این خلا و ضعف مدیریتی بهره ببرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.